Van (verbindende) feedback naar feedforward !
Wat als feedback nu écht een 'cadeautje' zou zijn?
Feedback wordt nog (te vaak) als ‘kritiek’ gezien. En kritiek ontvangen en er iets mee doen is moeilijk. Feedback geven vinden we nog moeilijker soms. Maar in heel veel contexten is het belangrijk dat we dat toch kunnen. En in vele trainingen rond dit thema, hoor je weinig 'negatieve kanten' van feedback geven. De meesten vinden het uiterst waardevol!
In deze vorming gaan we fundamenteel anders kijken naar geven én ontvangen van feedback.
Je leert kijken vanuit behoeften, die van jezelf én de ander. Je gaat niet langer oordelen, en afleren om jezelf veroordeeld te voelen als je feedback krijgt. Via verbindende communicatie maken we dus de brug van snijdende kritiek naar constructieve communicatie. In ieders voordeel.
We gaan ook leren hoe we feedforward geven én vragen. Een vorm van feedback die uitgaat van positieve insteken en gericht op groei in de toekomst.
​
Wat komt aan bod:
-
Feedback accepteren: neem de tijd om feedback te begrijpen en te accepteren zonder defensief te worden. Feedback, zelfs als het kritisch is, kan waardevolle inzichten bieden.
-
Leer van feedback: analyseer de feedback om te begrijpen welke specifieke aspecten verbeterd kunnen worden. Zie het als een kans om te leren en te groeien
-
Stel doelen: Richt je aandacht op doelen voor de toekomst in plaats van te blijven hangen bij wat er in het verleden is gezegd. Formuleer specifieke doelen die je wilt bereiken
-
we leren kijken vanuit een groeimindset: zie uitdagingen en fouten als kansen om te leren en te groeien. Een groeimindset bevordert een positieve houding ten opzichte van ontwikkeling.
-
Feedforward géven én krijgen: in plaats van alleen te vragen om feedback, kun je ook gerichte vragen stellen over hoe je in de toekomst kunt verbeteren. Dit benadrukt een constructieve benadering. Je leert ook feedforward geven
​